Inleiding
Wanneer medewerkers van uw klanten bij u goederen komen ophalen (die pas later betaald zullen worden), of meer algemeen wanneer u contactgegevens van uw klanten wil opslaan, kan dat aan de hand van een elektronische identiteitskaartlezer en de elektronische identiteitskaart.
Contactpersonen
De EID-kaart wordt gekoppeld aan een contactpersoon van een klant. Uw klant "ABC NV" kan bijvoorbeeld zijn medewerker M vragen bij u goederen af te halen. Mevrouw M kan dan haar identiteitskaart aanbieden, en haar adresgegevens worden dan opgeslagen als contactpersoon M bij klant ABC NV.
Hoe kan u de EID-kaart van uw klant inlezen
Op het scherm "contactpersonen" vindt u de knop "zoek/nieuw contact via EID". Wanneer u op deze knop klikt, kan u de kaart in de kaartlezer steken. Als de contactpersoon gevonden wordt, wordt hij geselecteerd. Als hij niet gevonden wordt, kan u hem automatisch aanmaken en koppelen aan deze klant.
Registratie van de afhaler bij een bestelling
Bij het invoeren van een afhaling, vindt u ook een knop "identiteitscontrole via EID". De ingevoerde identiteitskaart wordt gekoppeld aan de bestelling, en achteraf is altijd te achterhalen welke contactpersoon van de klant de bestelling heeft afgehaald.
Wanneer de contactpersoon niet gevonden wordt, krijgt u een waarschuwing dat deze contactpersoon tot dusver nog niet geregistreerd is bij de betreffende klant (en kan u de contactpersoon alsnog laten aanmaken vanuit zijn kaartgegegevens).
Identiteitsregistratie kan ad-hoc gebeuren, maar per klant kan ook aangevinkt worden of de registratie van de afhaler verplicht is.
Privacy
Door identiteitskaarten in te lezen, slaat u persoonsgegevens op. Uiteraard moet u controleren of uw gegevensverwerking overeenstemt met de GDPR. In bepaalde gevallen heeft u wel degelijk de contactgegevens van uw klanten nodig voor. Het systeem slaat het adres en de naam van de contactpersoon op, en een zogeheten one-way-hash van het rijksregisternummer. Dat betekent dat het rijksregisternummer niet opgeslagen wordt.